Læs mere om foden på www.altomfoden.dk. Landsforeningens site der samler viden om foden.

2

1

4

3

6

5

7

Gode råd

Fødderne skal vi gå rundt på hele livet, og de skal kunne holde til lidt af hvert. Her får du en række råd til, hvordan du sikrer dig sunde fødder.

 

1. Skyl fødderne dagligt i lunkent vand. Det kan du for eksempel gøre i det daglige brusebad. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at fodvask med sæbe udtørrer huden, så de skal naturligvis skylles med vand bagefter.

 

2. Tør fødderne grundigt efter bad – især mellem tæerne. Det er vigtigt med helt tørre fødder, fordi hudsvamp trives i varme, fugtige og mørke omgivelser, altså i fx nylonstrømper og lukkede sko. Svampesporer dræbes ved 60 graders vask.

 

3. Klip neglene lige over. Klipper du neglene ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle, og det kan danne betændelse i siden af neglen, som er meget smertefuldt. Sker det, skal du søge professionel behandling hos en statsaut. fodterapeut.

 

4. Hård hud og ligtorne skal fjernes. Hård hud og ligtorne er symptomer på forkert og/eller ensidig belastning, så derfor kan der være god grund til at kigge nærmere på dit fodtøj. Med professionel hjælp kan du få fjernet hård hud og aflastet generne.

 

5. Massér fødderne med en god fugtighedscreme. Huden på fødderne har tendens til at blive tør, og creme har en plejende effekt. Du skal dog ikke komme creme mellem tæerne.

 

6. Motionér fødderne. Øvelser med fødder og tæer styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan fx krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned – det styrker kredsløbet.

 

7. Husk rene fødder og rene strømper. Ud over at strømper skal skiftes dagligt, må de ikke stramme. Det kan nemlig lukke af for blodomløbet til fødderne. Det kan også anbefales at bruge strømper af naturmaterialer, fordi de opsuger fugt. Nylon og andet kunststof giver derimod ikke huden mulighed for at ånde, hvilket betyder at sved og fugt bliver i strømpen.

 

8. Tjek børnenes fødder og fodtøj. Børn klager sjældent over deres sko og affinder sig ofte med for små sko. Det kan resultere i, at børn udvikler fejlstillinger på fødderne resten af livet.

 

9. Brug indlæg i dine sko - hvis du går forkert på fødderne. Hvis fødderne har fejlstillinger, går man unaturligt, og det kan give smerter op gennem kroppen.

Det kan behandles ved at få fremstillet et individuelt indlæg hos din fodterapeut.

 

10. Skift sko efter gøremål – så har dine fødder det bedst! Flade, høje, spidse, brede og bløde. Vælg forskelligt fodtøj alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

 

 

 

 

Råd om køb af sko ^

 

Være brede ud for tæerne.

 

Have en høj tåkappe.

 

Være lang og bred nok.

 

Sko skal prøves stående, da foden bliver ca 1,5 cm længere og ca 1 cm bredere ved belastning.

 

Slutte tæt om foden.

 

Helst være med snøre, der kan holde foden på plads i

skoen.

 

Have en fast hælkappe, der ikke generer ankelknuderne.

 

Have en hulning i hællejet, så foden ikke glider frem.

 

Have lav hæl, helst 1-2 cm, max 3 cm.

 

Have en blød bøjelig og ikke for tynd sål.

 

Købes sidst på dagen, da fødderne hæver lidt i løbet af dagen.

 

Køb fodtøj efter det aktuelle behov.

 

 

 

 

Fodgymnastik ^

 

Den bedste form for fodgymnastik er at gå og bruge fødderne aktivt. På den måde holder du foden i gang, samtidig med at du holder resten af kroppen i gang. Mange gange kan man med fordel lave lidt ekstra fodgymnastik, hvis man ikke går så meget. Nedenfor vises en række gode og lette øvelser, som sørger for at holde gang i musklerne i fødderne.

 

Øvelse 1

Drej foden rundt og ryst den. Det styrker blodcirkulationen.

 

Øvelse 2

Saml en blyant op med tæerne

 

Øvelse 3

Stå på gulvet og vip tæerne op og ned. Skiftevis på den ene og den anden fod.

 

Øvelse 4

Spred tæerne og bevæg dem så meget som muligt. Prøv især at bevæge storetåen ud til siden. Man kan tage hænderne til hjælp i starten, hvis det kniber med at få tæerne til at flytte sig. Senere kan de af sig selv. Denne øvelse er rigtig god til forebyggelse af knyster

 

Øvelse 5

Læg en avisside eller et håndklæde på gulvet og krøl den/det sammen, udelukkende ved hjælp af tæerne.

 

Øvelse 6

Hop uden at løfte storetåen fra gulvet.

 

Øvelse 7

Gå på gulvet på ydersiden af fødderne.

Karup Fodterapi · Lindevej 21 · 7470 Karup

 Tlf. 40 14 57 46
hej@karupfodterapi.dk